mijn marketing blog

Sunday, October 15, 2006

eerlijke communicatie

om een succesvolle organisatie, of een aansprekend concept te creeren is naar mijn mening een element van essentieel belang; open en eerlijke communicatie. in mijn zienswijze valt dit uit naar twee elementen en dat is (1) eerlijkheid en (2) relativering.

als er belangrijke zaken worden besproken dan is het van belang dat hier een eerlijke mening kan worden gegeven zodat deze input kan geven aan een mogelijke discussie. in een sociale omgeving waar iedereen eerlijk is en waar geen politieke spelletjes en regels spelen ("mag ik dit wel zeggen") worden veel betere besluiten genomen omdat er een situatie is gecreerd waarin iedereen gehoord kan worden en waarin problemen aangegeven kunnen worden. met eerlijkheid en openheid bedoel ik ook het gewoon zeggen waarop het slaat; als je iets fantastisch vindt dan is dat het ook en niet 'wel aardig'. als iets onmiskenbaar slecht en onder de maat dan is het klote en niet 'voor verbetering vatbaar'. op deze manier komen er ook minder onduidelijkheden over hoe er nou over zaken worden gedacht.

om deze openheid te bewerkstelligen is ook een ander cruciaal element van belang, namelijk relativering. luister naar de kritiek, geef je mening en neem het mee. als iemand tegen je uitvalt omdat deze mee werd gesleurd in een discussie neem dit dan niet persoonlijk op en als een belediging. het is juist mooi dat zoiets kan gebeuren. op deze manier wordt er tenminste gecommuniceerd. waar mensen praten met passie, enthousiasme en betrokkenheid kunnen zij ook geemotioneerd raken. het gebrek aan passie en hitte in een discussie is ook een gebrek aan passie en hart bij het onderwerp

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

wat is dit nou??!! twee blogs!! maak je het je niet te druk jonge!!!!

10:32 AM  
Anonymous Anonymous said...

Is dit al jouw marketing?

3:04 PM  
Anonymous Anonymous said...

goede start

12:32 AM  

Post a Comment

<< Home