mijn marketing blog

Wednesday, January 24, 2007

de markt

de marktanalyse is een belangrijk onderdeel van de marketing; het definieren van de markt en de rol die het product daar in heeft. hier ligt ook een mooie uitdaging voor een marketeer en onderscheid ook goede marketeers van de mindere, en is het verschil tussen een 'standaard' oplossing voor een bedrijf of een toegespitste benadering. te veel wordt er nog 'plat' naar de markt gekeken, autobedrijven zitten in de automarkt en ijsjes bevinden zich op de fast-moving ijsjesmarkt.

onderscheidend vermogen kan aan een product(-lijn) worden toegevoegd als een marketeer dit speelveld anders weet te definieren. hij voegt een extra dimensie toe aan de markt, een andere invalshoek en kan met verschillende marcom middelen dit uitdragen. door niet langer 'plat' naar het speelveld te kijken, maar 3d kan de markt anders worden beschouwd en gedefinieerd zodat er onbespeelde markten kunnen worden onderkend. ola heeft dit succesvol gedaan twee zomers geleden met magnum; dit werd niet langer gepositioneerd als zomaar een ijsje, maar werd neergezet als verleiding en als een zonde; het mag eigenlijk niet voor de lijn, maar o zo lekker. door deze extra dimensie toe te voegen verandert de perceptie van de consument over het product en staat het product ook anders is de markt; de concurrenten zijn ook anders. geen ijsje, maar verleiding

0 Comments:

Post a Comment

<< Home