mijn marketing blog

Monday, April 23, 2007

Virginia shooting 2.0

De publieke opinie is altijd belangrijk geweest en een sterk wapen geweest voor de degene die deze aan zijn of kant had staan. Hierin verschilt web 2.0 weinig met de pre-web tijd; alleen de middelen die worden ingezet om de publieke opinie te bespelen en te vormen zijn verandert. Iedereen wordt 'enabled' met de verschillende toepassing om zijn/haar programma te verspreiden en zegje te doen. Als deze ontwikkeling wordt toegepast op de schietpartij geeft dit een interessant beeld van de verscheidene user generated content. Hierbij vraag ik mij nu ook hardop af of de kracht van user generated content afneemt naarmate het aanbod groter wordt. Wie luistert (of kijkt) er nog als iedereen schreeuwt?

Virginia Shooting
Eerst was er de schutter die zijn zegje verhaal deed tussen zijn schietpartijen door en deze opstuurde naar NBC. Ten tijde van het tweede bloedbad was dit 'live' te volgen met behuld van de nieuwe media zoals de Twitterpagina van Kevin Cupp die live blogt 'Trapped inside of Pamplin, shooter on campus, they won't let us leave' en al snel kwamen de eerste filmpjes op Youtube binnen welke waren geschoten met behulp van de mobiele telefoon. Enkele uren na deze chaos werd er een groep opgericht onder de facebookgebruikers welke de slachtoffers herinnerde.

Nu opnieuw nieuws 2.0; een docent die is ontslagen na een discussie over de schietpartij en een schietpartij welke in scene was gezet door de docent. Nu doet de docent zijn kant van het verhaal op Youtube waarin hij zijn acties verdedigd. Opmerkelijk is hierbij dat hij wilde aantonen dat de schietpartij had kunnen worden verkomen (of aanmerkelijk worden verkort) als een van zijn slachtoffers een vuurwapen bij zich droeg.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home