mijn marketing blog

Friday, March 16, 2007

does knowledge kill creativity?

heeft kennis en ervaring een negatieve invloed op creativiteit of is het juist een verrijking van deze? ik denk dat er een heel fragiele balans is tussen kennis/ervaring en creativiteit. als een team heel ervaren is en samen aan een opdracht werkt is dit naar mijn mening niet goed voor de creativiteit; er wordt dan niet snel met een frisse blik of een uit een opvallend standpunt naar problematiek gekeken zodat je al snel een standaard oplossing krijgt en de meest creatieve/innovatieve concepten niet tot stand komen. ik ben van mening dat er een mix moet zijn tussen ervaring, in het vak en van de branche, en frisheid; iemand die bijvoorbeeld niet geheel op de hoogte van de communicatiemiddelen en uittingen van concurrenten .hierdoor krijg je minder snel het geval dat iemand zich laat beperken in zijn of haar denken vanwege een beeld van een bepaalde markt waardoor al bepaalde assumpties worden gemaakt en waardoor ruwe ideeen al van te voren in iemand gedachten worden weggeschoven. de klant kan met een meer 'open mind' worden benaderd waardoor de gehele range van mogelijkheden nog reele opties zijn. op deze manier kan de markt ook sneller worden opgebroken door een innovatief standpunt omdat iemand out-of-the-box bezig was; iets wat iemand met ervaring niet zo snel had gezien omdat deze toch al sneller onbewust bezig zijn in bepaalde lijnen te denken.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home